TAL AMACI VE KİMLİĞİ   AHMET CEMAL KÜLTÜRVE KÜLTÜREL KİMLİK
     

TİYATRO ARAŞTIRMA LABORATUARI ÜZERİNE DÜŞÜNCELER

  EROL KESKİN - LABORANT YAZISI
     
TÜRK TİYATROSU VE TAL ÜZERİNE BİLDİRİ   ÜÇÜNCÜ TİYATROYA GİRİŞ GENİŞ ZAMANLI EĞİTİM
     
    YILDIZ CIBIROĞLU BAYKARA

Laborant Seçimi

Klasik Döküm

Kimlik, Eğitim, öğrenim, meslek, özellikler, dil, vs, erkekler için askerlik durumu, sağlık sorunu. Eğilimler, meraklar ve, vs...

TAL LABORANTI; TAL' in bir laborant' dan bekledikleri.

Tiyatro Araştırmaları Laboratuarı (TAL), evrensel ve ulusal kültür bakımından Tiyatro olgusu üzerinde öncelikle pratik amaçları içeren hedefleri gözeten çalışmalar yapar. Ve tabii ki ulaştığı bul­guların düşünsel boyutlardaki  verilerine de ulaşmaya çalışır. Bu basit tanımlamanın belirttiği hedefler. Yukarıdaki tarif edici tümcenin söylenmesi kadar kolay kadar kolay ulaşılacak sonuçlar değildir. Tiyatro denilen olgudaki diyalektik karakter buna imkan vermez. Çünkü  tam amaca varıldığı sanıldığında hedefin başka bir an ve mekana kaydığı genellikle olasıdır. Dolayısı ile laborant amaçlarına yönelik çalışmaları her seferinde farklı yön ve bo­yutlarda sürdürmek durumunda kalır. Bu kaçınılmaz kesinliğin son derecede karmaşık özellikteki pratiğe uyum sağlayabilecek laborant-oyuncu, bir tip olarak kendi kendisini bir gezgin kobay olarak kendisini yönlendirmek ve gözlem altında tutarak incelemek zorunda kalacağını peşinen kabul  etmelidir.

Laborant, TAL' de girişmiş olduğu herhangi  bir araştırma süreci  boyun­ca bir başka vadide tiyatrosal dahi olsa bir başka eyleme yönelmemelidir. Yani laborant, laboratuarın akıp gidecek pratik ve düşünsel süreci boyunca gerek hazırlık, gerek uygulama zamanın ve mekanın her türlü fiziksel ve düşünsel durumlarından bizzat sorumludur. Çünkü genel Tiyatro özeni yalnızca görece konuyu değil baz alan mekan ve dolayısıyla objeleri de içermektedir. Bu özende kendine özgü bir etki var eder.

Laborant, Tiyatro'nun temel iki unsuru olan seyirci - oyuncu bileşkesinde saptanan otoportre formülünü kullanmak zorundadır. Dolayısı ile de taraflılıkla tarafsızlık arasında bir gel - git yaşayacaktır. Ve bu High tide - Low tide, onun yakasını araştırma süreci içinde kesinlikle bırakılmayacaktır. Bu süreçte yani bu özne - görüntü gelgiti boyunca oyuncunun normalde en önemli tat­min öğesi olan alkıştan uzak kalmayı göze alarak buna katlanacaktır. Hemen belirtmek gerekir ki laboratuar çalışmaları, ancak özverinin ve sağladığı tutarlı ve ikna edici sonuçların elde edilmesiyle genelde önerilebilecek malzemeyi sağlayabilecektir. Belirgin olmayan hedeflere ulaşıldıkça onların yararlı yada yararsız yada hala kuşku uyandıran noktacıklar olduğu anlaşılacak. Yararlının dışında kalanlar İleride tekrar ele alınmak üze­re rafa kaldırılacaklardır.

TAL' in bir laborant adayından beklediği böylesi bir özveriye katlana­bilecek oyuncular ile çalışmalarımızda buluşabiliriz. var mısınız?

B, şıkkını benimseyenlerden A, şıkkındaki nitelikleri içerebilenler sunulacak bir antant metni 'müdüriyetin forme edeceği yasal bir metin'. 

Erol Keskin


TAL (Tiyatro Araştırma Laboratuarı
) 2011
www.tal.org.tr info@tal.org.tr